Свято Пурим евреї святкують 14-го і 15-го адара (адар – місяць з єврейського календаря; у 2024 році 14 та 15 адара це 24 та 25 березня відповідно).
Свято Пурім – це пам’ять про порятунок євреїв від повного винищення за часів царя Ахашвероша, який правив величезною Перської імперією приблизно 2400 років тому. Сановник царя, Аман (Гаман), отримав схвалення на знищення усіх євреїв і кидав жереб (з перської «pur» – жереб), щоб дізнатися, який найкращий для цього час. Жереб випав на 14-й день адара. Проте, єврейка Естер (Есфір), яка спочатку потрапила до гарему Ахашвероша, а потім стала його дружиною, разом зі своїм двоюрідний братом Мордехаєм сприяли повстанню іудеїв, під час якого було вбито близько 75 тисяч ворогів по усьому царстві. За це, Амана, за наказом Ахашвероша, було повішано на шибениці. Всі ці події описані в Мегилат Естер (книзі Естер).
Пурім складається із семи заповідей:
1. Читання Мегилат Естер.
2. Мішлоах манот – обмін стравами з друзями і близькими.
3. Подарунки бідним.
4. Читання Тори.
5. Проголошення «Аль Ганісім» в «Шмоне-есре» і в «Біркат гамазон».
6. Веселий бенкет.
7. Заборона жалоби і посту.
На відміну від Хануки, що уособлює порятунок народу Ізраїлю від духовного знищення, Пурим символізує боротьбу за фізичне виживання єврейського народу. Тому, святкування Пуриму включає в себе моменти не тільки духовні, але і чисто матеріальні, покликані продемонструвати життєву силу єврейського народу та заявити на увесь світ: «Ось, ми живемо, їмо, п’ємо і веселимося!». А «мішлоах манот» і «подарунки бідним» доводять, що невід’ємна частина єврейського життя – це турбота про ближніх.
Традиційна страва, яку готують на Пурим, – “аменташ” (у перекладі з ідишу – “кишені Амана”). Це трикутне печиво або пиріжки з маком чи іншою начинкою. До свята ставлять пурімшпіль – театральну виставу, в якій розігрується епізод про порятунок євреїв завдяки мудрості та хитрості цариці Естер.
У сучасному Ізраїлі Пурим – це, насамперед, яскрава карнавальна хода (адлояда), костюмовані бали, жартівливі вистави. Переодягання та носіння масок у цей день означає, що під маскою випадкових збігів обставин таїться “божественний задум”.